Hur tekniken hjälper till med träning

I dagens samhälle är tekniken någonting som vi inte hade kunnat leva utan. Allting finns uppe i molnen, och hela samhället är beroende av tekniken för att det ska fungera normalt. Tekniken kan förstås också användas på olika sätt för träning genom bland annat olika appar, föra statistik och med musik. En del menar på att ”det var bättre förr”, och att vi idag använder våra mobiltelefoner allt för mycket, och det förstås till vis del sant. Men faktum är faktiskt att tekniken kan hjälpa till i din träning, enklare förstå hur du presterar, och vad du behöver förbättra för att snabbare nå dina mål.

Inom Löpning

Inom löpning finns det en rad med olika appar som frekvent används som bland annat hjälper till att mäta distans, kartlägga vilken rutt du har sprungit, din medelhastighet per kilometer i både hastighet och tid, nivåskillnader som är uppnådda under löppasset och mycket mer än så. Det kan därför vara alldeles utmärkt att använda en app som Runkeeper för att hålla koll på din träning och mäta dina framsteg. Efter varje träningspass går det även att analysera passet och lägga sin input på hur det gick. Kanske gick det sämre än vanligt på grund av väderförhållandet, andningen kändes något tung, eller att du inte var tillräckligt motiverad bara, allting är möjligt i appen.

Det kanske känns fånigt att föra statistik och samla in data på hur du presterar under ett träningspass, men det kan faktiskt vara mer givande än vad du tror. Genom att analysera ditt löppass kan du snabbt komma fram till om det är i uppförsbackar du har som mest problem, om du ineffektivt fördelar din energi under passet eller ifall det är andningen som är problemet. Genom att ta reda på vad problemet är och upptäcka mönster, går de enklare att bryta och förbättra.

Musik

Tack vare tekniken går det även alldeles utmärkt att lyssna på musik under träningspasset. I urminnes tider har musik varit någonting oerhört kraftfullt som har engagerat folk och skapat mod. Det har varit så kraftfullt att vissa låtar som exempelvis ”Finlandia” förbjudits, eftersom den engagerade så pass mycket människor.

Musik kan därför vara väldigt bra för att kontinuerligt under träningspasset få energi och den pepp som du kan behöva för att orka ta dig igenom. På gymmet när du ska pusha det sista setet, eller när du springer och bara har 2km kvar, oavsett ändamål och träningsform är musik ett utmärkt sätt att optimera och effektivisera din träning.

Slutsats

Tekniken som används inom träning och hälsa är inte alltid någonting som bör förknippas med någonting negativt, utan istället tvärtom! Musik, statistik, påminnelser och alla andra möjligheter som finns tack vare tekniken kan faktiskt hjälpa till ordentligt för dig. Har du distansmål inom löpning exempelvis så använd tekniken till din fördel, för att du enklast ska nå ditt mål.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *